1. Η νεκροβάπτιση της Σταματίνας

Λίγους μήνες μετά την γέννησή της, στις 20 Ιουλίου του 1934, η Αλίκη Bουγιουκλάκη, αρρώστησε από βρογχοπνευμονία. Η κατάσταση της υγείας της ήταν κρίσιμη. Οι γονείς της, επειδή φοβήθηκαν ότι θα πέθαινε χωρίς να έχει όνομα, την βάφτισαν άρον άρον στο σπίτι, κάτι που την εποχή εκείνη, με την τεράστια παιδική θνησιμότητα, ήταν αρκετά συνηθισμένο. Το μυστήριο ονομαζόταν νεκροβάπτιση.

Κατά την τελετή, κάποιος από τους παρευρισκόμενους, έβαλε κατα λάθος φωτιά στην κουβέρτα του μωρού. Όπως αποδείχτηκε αυτό το επικίνδυνο ευτράπελο “ανέστησε” την μικρή Αλίκη. Μόλις έσβησε η φωτιά, άνοιξε τα μάτια της και άρχισε να κλαίει, κάτι που σήμαινε πως σταδιακά γινόταν καλύτερα. Το μυστήριο συνεχίστηκε κανονικά. Οι γονείς της σκέφτονταν να δώσουν στο μωρό το όνομα της γιαγιάς της, Σταματίνα. Ωστόσο, δεν τους άρεσε. Την ώρα που η μέλλουσα σταρ βούταγε στην κολυμπήθρα, η μητέρα της, Έμυ Βουγιουκλάκη, “πετάχτηκε” και είπε, «Πες πρώτα Αλίκη και μετά Σταματίνα».

Η Αλίκη – Σταματίνα μωρό. Όταν ήταν μόλις λίγων μηνών κόντεψε να πεθάνει από βρογχοπνευμονία (©Πηγή: Προσωπικό Αρχείο Αντώνη Βουγιουκλάκη)

Έτσι, επικράτησε το όνομα που έκανε το Αλίκη αν και είχε δυο ονόματα.

2. Ο πατέρας της δολοφονήθηκε από τους αντάρτες

Τα παιδικά χρόνια της Αλίκης σημαδεύτηκαν από την απώλεια του πατέρα της. Ο Ιωάννης Βουγιουκλάκης ήταν νομάρχης στην Τρίπολη και το 1943 δολοφονήθηκε στην Κυνουρία από δυνάμεις του ΕΛΑΣ, όταν η Αλίκη ήταν 6 ετών.

O πατέρας της Αλίκης Βουγιουκλάκης, Ιωάννης, δολοφονήθηκε από τους αντάρτες του ΕΛΑΣ ( ©Πηγή: Προσωπικό αρχείο Αντώνη Βουγιουκλάκη)

Ο δημοσιογράφος Δ. Αγγελόπουλος είχε πει, σύμφωνα με τις εξομολογήσεις της ίδιας της ηθοποιού, ότι την ημέρα της δολοφονίας του, επέστρεφαν από την Τρίπολη. Ο πατέρας της είχε παραιτηθεί από τη θέση του νομάρχη και όταν νύχτωσε, πήγαν σε συγγενικό σπίτι. Είχαν σκοπό να μείνουν εκεί δύο μέρες, για να προμηθευτούν τρόφιμα. Αργά το βράδυ χτύπησε η πόρτα. Όταν ο πατέρας της Αλίκης άνοιξε, είδε τρεις άνδρες, οι οποίοι του ζήτησαν να τους ακολουθήσει, υποτίθεται, για να του δώσουν λάδι. Εκείνος πήγε μαζί τους. Η Αλίκη, λίγο πριν φύγει, τον παρακάλεσε να μην πάει αλλά εκείνος της υποσχέθηκε ότι θα επέστρεφε σύντομα. Δεν γύρισε ποτέ.

Η διάσημη ηθοποιός, σε συνέντευξή της, το 1993 στην εκπομπή «Ενώπιος Ενωπίω» με τον Νίκο Χατζηνικολάου, είχε σχολιάσει τον χαμό του πατέρα της,

“Θυμάμαι τον πατέρα μου πολύ αμυδρά, τον έχασα στον εμφύλιο, ήμουνα πολύ μικρή. Η γιαγιά μου ήταν εκείνη που μου ανήγγειλε ότι χάσαμε τον πατέρα, πρέπει να ήμουνα 6 χρονών. Κρατούσα μια τσάντα, γύριζα από το νηπιαγωγείο και ήταν έτσι απότομος ο τρόπος που μου το ‘πε, που μου έπεσε η τσάντα και δεν μπόρεσα ούτε να κλάψω. Από εκείνη τη στιγμή διαπίστωσα ότι, ο κόσμος μπορεί να είναι και σκληρός, μπορεί να είναι και απάνθρωπος”.

3. Ήταν η πρώτη Ελληνίδα ηθοποιός που έγινε κούκλα

Η ιδέα ανήκε στο ζεύγος επιχειρηματιών, Γιώργο και Φίφη Βακάκη. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960, οι ιδιοκτήτες της βιομηχανίας “Ελ Γκρέκο”, είχαν ήδη κάνει επιτυχία με τα λούτρινα που πουλούσαν και κυρίως με τους γούνινους σκύλους, που στόλιζαν κάθε παιδικό δωμάτιο. Την περίοδο εκείνη, όμως, ανθούσαν στην ελληνική αγορά οι κούκλες του εργοστασίου Κεχαγιά. Η Ελ Γκρέκο αποφάσισε και αυτή να φτιάξει κούκλες. Για να ξεπεράσει τον ανταγωνιστή της έπρεπε να φέρει στην αγορά κάτι καινούργιο και να πρωτοτυπήσει.

Η Ελ Γκρέκο πρότεινε στη Βουγιουκλάκη να φτιάξει κούκλα με το πρόσωπο και το όνομα της. (Πηγή: El Greco and Lyra Toys)

Το ζεύγος Βακάκη σκέφτηκε να γίνει η Αλίκη Βουγιουκλάκη το πρόσωπο της νέας επιχειρηματικής ιδέας. Της πρότειναν να φτιάξουν μία κούκλα που θα έχει την εικόνα της, το όνομα της και θα διαφημιζόταν από την ίδια. Η Βουγιουκλάκη, όμως, είχε τεράστιες οικονομικές απαιτήσεις. Ύστερα από διαπραγματεύσεις, η ηθοποιός και το ζεύγος Βακάκη κατάφεραν να συμφωνήσουν. Μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστό ποιος “έκανε πίσω”.

Λίγους μήνες μετά, η Βουγιουκλάκη έγινε η πρώτη ηθοποιός της Ελλάδας που έγινε κούκλα. Η Αλίκη-barbie κυκλοφόρησε στις αγορές το 1967 και έγινε ανάρπαστη.

4. Κινδύνεψε να σκοτωθεί δύο φορές κατά τη διάρκεια γυρισμάτων

Το 1958, η Αλίκη Βουγιουκλάκη πρωταγωνίστησε στην ταινία «Αστέρω». Σύμφωνα με το σενάριο, η ηθοποιός έπρεπε να γυρίσει μια σκηνή, κατά την οποία θα κολυμπούσε σε ένα ποτάμι, όπου θα την έβλεπε ο συμπρωταγωνιστής της και θα την ερωτευόταν. Μόλις ξεκίνησε το σχετικό γύρισμα και η Αλίκη μπήκε στο ποτάμι, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα παρασύρθηκε από τα ισχυρά ρεύματα και κόντεψε να πνιγεί.

Ο κόσμος που είχε συγκεντρωθεί στην περιοχή για να παρακολουθήσει τα γυρίσματα της ταινίας δεν κατάλαβε, πως όταν φώναζε βοήθεια, το εννοούσε. Όλοι νόμιζαν πως το ατύχημα ήταν μέρος του σεναρίου, εκτός από τους συνεργάτες της που ήξεραν καλά ότι η σκηνή δεν περιλάμβανε πνιγμό.

Σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας “Ακρόπολις” έγραφε: “οι σπαρακτικές φωνές της πρωταγωνίστριας, ο απελπισμένος τρόπος με τον οποίο τα χέρια της χτυπούσαν τα νερά, το κεφάλι που βυθιζόταν και ξανάβγαινε δεν άφηνε καμία αμφιβολία ότι επρόκειτο για ατύχημα“.

Δύο χρόνια αργότερα, το 1960, η πρωταγωνίστρια και οι συντελεστές της ταινίας «Μανταλένα» βρίσκονταν στην Αντίπαρο. Αυτή τη φορά, το ατύχημα της Βουγιουκλάκη έγινε ενώ γύριζε τη σκηνή που τσακώνεται με τον Παπαμιχαήλ στις βάρκες. Η Αλίκη στο τέλος της σκηνής έχασε την ισορροπία της και έπεσε άτσαλα μέσα στο νερό, χτυπώντας δυνατά το κεφάλι της στην κουπαστή της βάρκας. Η ηθοποιός έχασε τις αισθήσεις της, το γύρισμα διακόπηκε και επικράτησε πανικός. Αρκετοί από τους παρόντες πίστεψαν ότι η Βουγιουκλάκη είχε μείνει, κυριολεκτικά, «στον τόπο». Ωστόσο μετά από λίγα λεπτά συνήλθε. Τα γυρίσματα συνεχίστηκαν, αλλά η συγκεκριμένη σκηνή δεν επαναλήφθηκε. Στη σκηνή που “παίχτηκε” διακρίνεται η Βουγιουκλάκη την ώρα που πέφτει στο νερό και χτυπά στην κουπαστή της βάρκας:

5. Ο γάμος που “διέλυσε” η Φρειδερίκη

Πέρα από τον θυελλώδη eρωτά της με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε διάφορους συντρόφους ανά περιόδους. Η σχέση που συζητήθηκε περισσότερο από όλες ήταν εκείνη με τον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο. Λέγεται πως ο βασιλιάς Κωνσταντίνος την ερωτεύτηκε κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων στη Ρώμη. Εκεί ξεκίνησε το ειδύλλιο, που αργότερα πήρε τη μορφή σκανδάλου και προκάλεσε την παρέμβαση της βασίλισσας Φρειδερίκης.

Στη φωτογραφία διακρίνεται ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος (αριστερά) και δεξιά η Αλίκη Βουγιουκλάκη να τον κοιτά ( © Πηγή: Αρχείο Χρήστου Δημόπουλου)

Ο περίγυρος του βασιλιά έδειξε από την αρχή την αντίθεσή του σε αυτή τη σχέση. Όσο πετυχημένη κι αν ήταν η Βουγιουκλάκη, δεν ήταν γαλαζοαίματη. Επιστρέφοντας από τη Ρώμη, η Αλίκη αναγκάστηκε να δηλώσει δημόσια ότι η σχέση τους διαλύθηκε. Κανείς, όμως, δεν την πίστεψε. Οι φήμες οργίαζαν και όλοι πίστευαν ότι οι δύο νέοι εξακολουθούσαν να συναντιούνται και στην Αθήνα. Εκείνος φαινόταν πως την είχε ερωτευτεί πραγματικά. Λέγεται ότι της έστελνε καθημερινά στο θέατρο ένα μπουκέτο κίτρινα τριαντάφυλλα και υπέγραφε ως “Κώστας” ενώ πήγαινε συχνά στα γυρίσματα διάφορων ταινιών για να την παρακολουθήσει.

Όπως αποκάλυψε η Αλίκη στον Νίκο Χατζηνικολάου, η Φρειδερίκη ήταν εκείνη που τερμάτισε τη σχέση τους. Η Ελληνίδα σταρ είχε πει χαρακτηριστικά,

“Κουβεντιάζαμε ώρες ατελείωτες, κάναμε παρέα, πολύ τρυφερό παιδί. Όμως πολύ πιεσμένος και καταπιεσμένος από την μητέρα του. Μετά τον έστειλε στα σύνορα για να τον απομακρύνει από εμένα”

Ο τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος δεν είχε τη δύναμη να αντιταχθεί στη μητέρα του. Έτσι υπάκουσε στη βασίλισσα και στο πρωτόκολλο και σύντομα παντρεύτηκε την Άννα Μαρία. Ακόμα και τότε, όμως, οι εφημερίδες οργίαζαν. Παρουσίαζαν τις περιοδείες του βασιλικού ζεύγους και στην ίδια σελίδα δημοσίευαν και μια μεγαλύτερη φωτογραφία της Αλίκης γράφοντας χαρακτηριστικά “είναι μια, χωρίς στέμμα, βασίλισσα του θεάτρου”.

6. Έσβησε ένα τσιγάρο στο πρόσωπο ενός συνεργάτη της

Το 1971, όταν ξεκίνησαν τα γυρίσματα της ταινίας «Αλίκη Δικτάτωρ» της Φίνος Φιλμς με πρωταγωνιστές την Αλίκη Βουγιουκλάκη και το Νίκο Γαλανό, φροντιστής της εταιρείας παραγωγής ήταν ο Παντελής Παλιεράκης. Οι σχέσεις του με τη Βουγιουκλάκη ήταν τεταμένες. Κατά τη διάρκεια ενός προγραμματισμένου γυρίσματος στα δικαστήρια των Αθηνών, η Βουγιουκλάκη είχε αργοπορήσει. Το συνεργείο είχε στήσει τις κάμερες και την περίμενε με τις ώρες. Ο Παλιεράκης έγινε έξαλλος και επικοινώνησε με τον Φίνο για να τον ενημερώσει για την απουσία της πρωταγωνίστριας.

Λίγη ώρα αργότερα, η ηθοποιός έφτασε με το αυτοκίνητο της φανερά εκνευρισμένη, επειδή ο φροντιστής την είχε «καρφώσει» στο Φίνο. Στο χέρι της κρατούσε ένα τσιγάρο, παρά το γεγονός ότι δεν κάπνιζε. Κατέβηκε από το αμάξι, πλησίασε τον Παλιεράκη και του το έσβησε στο πρόσωπο. Η ιστορία είχε πάρει μεγάλες διαστάσεις. Ένα βράδυ που ο Παλιεράκης βρέθηκε σε μια ταβέρνα με φίλους, άκουσε κάτι γνωστούς να του φωνάζουν: «Καλώς το σταχτοδοχείο της Βουγιουκλάκη». Η ρετσινιά αυτή τον εξόργισε, αλλά αποφάσισε να μην προχωρήσει τελικά το θέμα δικαστικά, ύστερα από την επιμονή του Φίνου.

7. Ο Φαίδων Γεωργίτσης αρνήθηκε να την παντρευτεί

Ο Φαίδων Γεωργίτσης σε παλαιότερη συνέντευξή του είχε μιλήσει για το eρωτικό ειδύλλιο με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, στο οποίο υποστήριζε ότι εκείνη ήθελε διακαώς να τον παντρευτεί, αλλά αυτός αρνήθηκε καθώς στην καρδιά του είχε θέση μόνο για την πολυαγαπημένη του, Μπέτυ Αρβανίτη. Μεταξύ άλλων είχε πει,

«Ναι, με την Αλίκη πηγαίναμε για γάμο. Ζήσαμε μοναδικό καλοκαίρι το ’63, γεμάτο πάθος. Εγώ γύριζα τότε «Τα κόκκινα φανάρια». Εκείνη λοιπόν γύριζε στα ίδια στούντιο με τον Παπαμιχαήλ και με έναν Τούρκο το «Χτυποκάρδια στο θρανίο» σε τουρκική βερσιόν. Μου έλεγε ότι είμαι ο τύπος που της άρεσε πάρα πολύ.

Η Αλίκη από τη δεύτερη μέρα που τα φτιάξαμε, μου ζήτησε να παντρευτούμε. Με πήγε στη μάνα της την κυρία Έμυ και μπροστά της μου ζήτησε να παντρευτούμε. Από την άλλη, η Αλίκη καθημερινά ερχόταν στο φτωχικό μας σπίτι στη Νέα Σμύρνη και έβλεπε τη μάνα μου. Ο eρωτας της Αλίκης για μένα ήταν και η αρχή για να χαλάσει η σχέση μου με την Μπέτυ. Αν και μείναμε μαζί με την Μπέτυ για πολλά χρόνια, ωστόσο ήταν ένα γεγονός που μας στιγμάτισε».

8. Κόντεψε να αποβάλλει στα γυρίσματα της “Δασκάλας με τα ξανθά μαλλιά”

Το φθινόπωρο του 1968 και ενώ γύριζαν μια σκηνή για τη “Δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά” στην πλατεία της Μακρινίτσας Μαγνησίας, η Αλίκη Βουγιουκλάκη λιποθύμησε. Μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο Βόλο και υποβλήθηκε σε εξετάσεις, οι οποίες έδειξαν ότι η ηθοποιός διένυε τους πρώτους μήνες της εγκυμοσύνης. Τις επόμενες μέρες, ενώ γύριζαν τη σκηνή με το γαμήλιο γλέντι, η Βουγιουκλάκη άρχισε να αιμορραγεί. Αρχικά κανείς δεν αντιλήφθηκε τη σοβαρότητα της κατάστασης. Όλοι θεώρησαν πως επρόκειτο για αδιαθεσία της στιγμής.

H σκηνή από το γαμήλιο γλέντι στην ταινία “Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά” (Πηγή: Ελληνικός Κινηματογράφος)

«Γιατρέ, μπορώ να τελειώσω το γύρισμα του γάμου; Η Αλίκη δεν θα χορεύει και το πλάνο θα την παίρνει από τη μέση και πάνω. Πρέπει να παραδώσω τη σκηνή», έλεγε ο σκηνοθέτης, Ντίνος Δημόπουλος, στο γιατρό της ηθοποιού, θέλοντας να τηρήσει την προθεσμία παράδοσης της ταινίας. Η Αλίκη κινδύνευσε να αποβάλλει και γι’ αυτό μεταφέρθηκε εσπευσμένα στην Αθήνα, με αυτοκίνητο που έστειλε ο Φίνος.

9. Ανέβασε το “κασέ” των ηθοποιών

Για τον κόσμο η Βουγιουκλάκη ήταν μια σταρ και για τους συναδέλφους της ήταν αυτή που άλλαξε ριζικά τις συνθήκες εργασίας και τις αμοιβές. Όπως είχε αποκαλύψει η επιστήθια φίλη της, Μουμού Ηλιοπούλου, στη Μηχανή του Χρόνου,  “Η Αλίκη αγαπούσε πάρα πολύ τους ηθοποιούς, ήθελε να κάνει και ένα έργο. Ήθελε, δηλαδή, να πάρουν τις συντάξεις τους, να τους δώσουν δικαιώματα από τις ταινίες που είχαν γυρίσει, πράγμα το οποίο δεν το είχε κάνει κανείς μέχρι τότε“.

Ο αδερφός της ηθοποιού, Αντώνης Βουγιουκλάκης, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά πως η Αλίκη “ανέβασε τα κασέ”. “Πάλεψε πολύ για να αυξηθούν οι συντάξεις των ηθοποιών. Κάποτε είχε πει κάποιος ότι πριν από την Αλίκη, δεν υπήρχαν καμαρίνια με ανθρώπινες συνθήκες. Εκείνη προσπάθησε πολύ για να το αλλάξει. Ακόμα, βοηθούσε πολύ τους νέους ηθοποιούς. Πολλοί σημερινοί πρωταγωνιστές της χρωστούν την καριέρα τους και τη θυμούνται με ευγνωμοσύνη“.

10. Η “Λίζα Παπασταύρου” στο νοσοκομείο

Το βράδυ της 21ης  Μαΐου του 1996, η Ελληνίδα ηθοποιός εισήχθη στο νοσοκομείο. Στο βιβλίο ασθενών καταγράφηκε με το όνομα του αγαπημένου της ρόλου, Λίζα Παπασταύρου. Όπως προκύπτει από μαρτυρίες συγγενών, φίλων και συνεργατών της, όταν ρωτήθηκε να πει το όνομά της εκείνη απάντησε μονομιάς “Λίζα Παπασταύρου”, δηλώνοντας πως “νομίζω ήταν ο πιο ωραίος ρόλος και ταυτίστηκα με αυτόν. Νομίζω ότι μαζί μου μπαίνουν στο νοσοκομείο και όλες οι πρωταγωνίστριες που είχα υποδυθεί”.

Νοσηλεύτηκε για 63 ημέρες μέχρι που άφησε την τελευταία της πνοή, στις 23 Ιουλίου του 1996.

Ο αδερφός της, Τάκης Βουγιουκλάκης, σε συνέντευξή του στη Μηχανή του Χρόνου, θυμόταν μία από τις τελευταίες τις ημέρες,

“Κάποια στιγμή και ενώ ήμασταν στο Ιατρικό κέντρο, έπρεπε να βγούμε και να πάμε σε ένα εργαστήριο για να κάνει μια εξέταση. Η Αλίκη ήταν τελείως ανήμπορη. Ακόμα και τα ελάχιστα βήματα που έκανε ήταν για εκείνη τόσο κοπιαστικά όσο είναι για μας κάποια χιλιόμετρα. Επειδή έξω από το κέντρο ήταν συγκεντρωμένος πολύς κόσμος, που περίμενε με αγωνία να την δει, αποφασίσαμε να μη βγει με το καροτσάκι και να την κρατάει ο Γιάννης απ’ το ένα χέρι κι εγώ απ’ το άλλο.

Έτσι, βγήκε από το δωμάτιο υποβασταζόμενη, αλλά μόλις φτάσαμε κοντά στην πόρτα και είδε τον κόσμο, μας έδιωξε από δίπλα της και προχώρησε με εκείνο το αγέρωχο περπάτημά της, χαιρετώντας τον κόσμο. Μόλις μπήκαμε στο ασανσέρ, κατέρρευσε”.

Η σορός της τέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα. Εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου συγκεντρώθηκαν για να πουν στην αγαπημένη τους σταρ το τελευταίο αντίο.

olagiatingunaika.gr

Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πήγη, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.
Loading...
loading...